maanantai 18. elokuuta 2014

Ruokafestareita

Viime sunnuntaina oli ravintolapäivä ja sen kunniaksi oli kiva lähteä Tampereen keskustaan katsastamaan muutamat ruokafestarit, jotka oli käynnissä.

Ensin kävimme idyllisellä Tallipihalla Pietarilaisilla markkinoilla. Paljon oli maatuskoja, ikoneja ja pitsiliinoja myynnissä.
Venäläinen haitarimusiikki siivitti markkinatunnelmaa. Myynnissä oli myös tavaroiden lisäksi tietenkin ruokaa.
Maistoin venäläisiä suolakurkkuja, jotka muuten hunajan kanssa ovat ihan mahtavia. Tällä kertaa uutuutena maistoin chili-suolakurkkua. Enemmän olisi mun makuun saanut olla potkua, mutta voisin kuvitella syöväni niitä jatkossakin.

Itse ruokapuolella oli tarjolla perinteisiä venäläisiä herkkuja: borskeittoa, blinejä ja pelmeneitä.
Mulla oli taannoin venäläisessa ravintolassa erikoinen kokemus, kun tilatessani blinejä sain täytetyn letun , enkä sitä paksua, hieman hapanta, maukasta bliniä, joita ennen olin syönyt. Mutta minua valaistiin sitten asiasta , että blinejä on kahdenlaisia, on näitä crepsimäisiä ja sitten näitä pienenpiä ja paksumpia. Nämä crepsimäisemmät ovat yleisiä katukeittiössä ja niitä myös nyt markkinoilla myytiin. Täytteistä en tiennyt mitä oli tarjolla.

Mä tykkään pelmeneistä , kiitos ystäväni Maaritin, joka mulle nämä kyseiset herkut joskus Tallinnan reissullamme tutustutti. Tilasin siis niitä, mutta sattui, että ne olivat juuri loppumassa ja uusien tekemiseen menisi aikaa, joten sain eurolla maistiasena neljä pelmeniä ja smetanaa. Oikein olivat maukkaita. Mä kyllä enemmän pidän rapeista friteeratuista pelmeneistä......no mutta mikä ruoka ei olisi parempaa rasvaan dipattuna. ;)

Seuraavaksi tiemme vei Keskustorille, jossa oli viikonlopun ollut käynnissä Chilifestit.
Olin viime vuonna festeillä esiintymässä ja näytti , että nyt festit ovat vaan laajentuneet.

Erilaisia ruokakojuja ja chiliin liittyvää myyntipistettä chilimakkaroista chilijäätelöihin oli Kesktustori täynnä.
Tämä on chiliharrastajan paratiisi!

Itse ostin pikkunälkään Mexican style pulled pork-hampurilaisen hauskasta BBQ on wheels-kojusta ja nam! En ottanut siihen kyllä chiliä , oli ihan maistuvaa ilmankin. Ja kyllä munkin pitää kokeilla tehdä tuota pulled porkkia.

Ja tarjolla oli tietenkin myös chilimustaa, kun Mansessa ollaan.:)

Poppamiehen eri tuotteet olivat hienosti esillä ja jonoa kojuille oli. Mukaan tarttui mietoa Hiiden hilloa, jota kokeiltiin mustanmakkaran kanssa. Hillossa on paprikaa, tomaattimurskaa,chiliä ja muita mausteita.
Olen kokeillut Poppamiehen kastikkeita Neljän tähden illallinen-ohjelmassa, kun Jussi Selo niitä meille maistatti.
Hyviä tuotteita, kannattaa hankkia niitä kotiin. Heiltä löytyy myös chilimakeisia. :)
Mutta kannattaa varoa: kaikista tulismmat soosit ovat sitten toooodella tulisia!!

Kaverille ostettiin synttärilahjaksi Chiliyhdistyksen kojulta chilintaimi. Maistoin tuota kyseistä Joker-chiliä ja se oli mun makuun aika tuju ja se oli heidän miedoin chili! Että huh huh vaan, millainen mahtaa olla se kaikista tulisin!

Jos ette tänä vuonna Chilifesteille ehtineet, niin ensi vuonna sitten!
Käykää tsekkaamassa:
http://www.chilifest.fi
http://www.poppamies.fi/

-Johanna




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti